PACHINKO TRILOGY ー777ー

Quoting Joseph Beuys’s own “third road” concept, and based on the capitalist values (monetary economy, business) and socialist values (North Korea) that surround the artist himself, Fujiwara conceived a third value concept (earthquakes, life and awareness in the post-Covid age, ecology, food) that he presents by way of an original formative language.

                                                                                                                                                                     Translated by Andreas Stuhlmann

ヨーゼフ・ボイスの「第三の道」を引用して、藤原自身の身近にある資本主義的価値(貨幣経済、ビジネス)、社会主義的価値(北朝鮮)を基点に、第三の価値(震災、コロナ後の生活や意識、エコロジー、食)を造形言語として提示した。

Exhibition

December 10, 2022-January 29, 2023

PORT ART & DESIGH TSUYAMA

Sponsor:ARTS for the future!2(Agency for Cultural Affairs, Government of Japan)

Third value第三の価値

 

FEVER

2022

Pachinko machines (8), pachinko balls (approx. 3,000), control panel, square timber

W3600 D300 H3600 mm

 

Capitalist value資本主義的価値

 

PYRAMID

2022 (iron framework made in 2019)

Pachinko balls (approximately 200,000 silver-plated balls), steel pipe, glue, wood

W2500 D2500 H2500 mm

Socialist value社会主義的価値

 

MASS+GAME

2022

Pachinko nails (approx. 10,000 brass nails), 5-yen coins (approx. 10,000, made of brass), Pachinko ball (1, silver-plated), lumber-core board, square timber, control

panel

W1800 D110 H2700 mm


The exhibition featured a number of works themed around “pachinko” as a typically Japanese form of entertainment, which Fujiwara Yuki, who has been producing artworks inspired by the relationship between Japan and Korea as a general concept, had been creating for several years.  

In the past, Fujiwara made large-scale installations incorporating pachinko balls and nails. 

This exhibition combined two previous works that have been rearranged in terms of materials and techniques, and a trilogy of new works that introduced “pachinko machines” as a new component.

These three works are characterized by abstract, geometrical shapes, which supposedly visualize the social structures that define people’s ways of life. The idea was to take the theme of “pachinko” – which can be found in every corner of Japan, be it urban or rural areas, and that we encounter regularly within daily life without even noticing – and use it as a hook for discussing the structures of the Japanese society that has experienced earthquakes and epidemics. 

Works incorporating pachinko nails (=socialist values), pachinko balls (=capitalist values) and pachinko machines (=a third value concept) are each presented as a formative language based on the characteristics of their respective three-dimensional shapes.  

Fujiwara made them while keeping in mind the idea and concept of the “third road,” which was also advocated by Joseph Beuys as an alternative to capitalism and socialism at the time. Shown in the halls of a former bank, the exhibition’s meaning was additionally enhanced by the venue’s own history.

Gimmicks that integrate aspects of high art and entertainment, and a fertile form of creativity that is at once cutting-edge and full of wit. Presenting artworks that evoke these kinds of things, the exhibition certainly offered visitors a rare experience that stirred up their sense of values, and inspired them to see the world in a different light and on a different scale. 

                                       

                                                                                                                                                                     Translated by Andreas Stuhlmann

 

この展覧会は、以前から日本と韓国の関係性をコンセプトに作品制作している藤原が、数年前より取り組んでいる日本的娯楽の「パチンコ」をモチーフにした作品で構成されました。これまでに藤原は、パチンコ玉やパチンコ釘を使用した大型立体作品を作成してきました。

この展覧会では、今までの素材・手法にアレンジを加えて制作された2作品と、新たな素材「パチンコ台」を使った新作の計3作品(3部作)という形で展示が構成されました。

3作品の造形は、抽象的で幾何学的な形を有しています。そして、それらの作品の形は我々が生活している中にある社会構造を可視化しようとするものです。田舎、都会に関わらず全国隈なく存在し、我々が日常生活の中で無意識のうちに目にしているであろう「パチンコ」を切り口に、震災、疫病を経験した我々の社会構造を考えてみようという試みです。 

パチンコ釘を使用した作品(社会主義的価値)、パチンコ玉を使用した作品(資本主義的価値)、そしてパチンコ台を使用した作品(第三の価値)をそれらの立体造形の特徴からイメージした造形言語として提示します。これは、資本主義・社会主義に対して当時、ヨーゼフ・ボイスの「第三の道」が指し示す意識、思考回路を念頭におきながら制作されたものです。また、展覧会場が銀行だったという歴史も今回の展示の意味を拡張させてくれます。

ハイアートと娯楽が共存するギミック。エッジとウィットが交錯する豊かな創造性。それらを呼び覚ます作品群は、我々の価値観を揺さぶり、世界の尺度や見え方が以前とは異なるものに感じられる、稀有な体験が得られる展示会となったのではないでしょうか。

Information


Trailer